Pitamičev prispevek k razumevanju prava je razpet med
metodološko čistost pravne znanosti in enovitim pojmom prava. Metodološka
čistost zahteva, da se izogibamo mešanju miselnih metod, hkrati pa mora imeti
pravo tudi kot čista normativna zgradba ustrezne materialne predpostavke.
Bistveni prvini enovitega pojma pravo sta red in človečnost. Naloga prava je,
da z urejanjem zunanjega človekovega vedenja »zagotavlja življenje ljudi v
skupnosti kot lju- di.« Pitamičev
izziv nam ponuja zelo široke ustvarjalne možnosti.
Za avtorja te razprave je posebej pomembno,
da Pitamičeva teorija
oplaja tudi to, s čimer se danes ukvarja teorija argumentacije v
pravu. Metodološki pluralizem omogo-
ča, da teorijo stopnjevitosti pravnega reda sprejemamo in obravnavamo vse- binsko. Odločilno je, da razločujemo med
pravnim besedilom in njegovim ra-
zumevanjem. Če ravnamo
odgovorno, argumentom razumevanja ne moremo ubežati.
Pravnikovo delo je ustvarjalno, toda to je hkrati breme odgovornosti, ki ga moramo nositi.
Sodnik ali drug nosilec odločanja se mora zavedati, bi rekel Pitamic,
da Homi- num causa omne ius constitutum. Če s te poti skrenemo, se izneverimo
pravu in njegovi naravi.
Če na tej poti ostajamo,
lahko, zdaj bolj in zdaj manj, prispe- vamo k vladavini prava. Naivno je,
če mislimo, da bomo dosegli zlato dobo,
o kateri govori pesnik Ovidij, realistično pa je, da bomo s tem lahko
kolikor toliko varno živeli.
Ključne
besede: razumevanje prava,
čista teorija prava, metodološka čistost, metodološki pluralizem, red,
človečnost, Leonid Pitamic, odziv na Pitamičev izziv.